Przyczyny awarii turbosprężarek

 

Powszechna awaria turbosprężarki – zanieczyszczenie olejem

Olej jest bardzo często pomijany jako składnik krytyczny. Jednak czysty filtrowany olej silnikowy jest głównym wymaganiem i koniecznością dla wszystkich turbosprężarek.

Najczęstsze przyczyny zanieczyszczenia olejem:

  • Jeśli filtr oleju jest uszkodzony lub używany jest filtr oleju niskiej jakości
  • Nadmiar wilgoci może prowadzić do przedwczesnej degradacji oleju, zwiększonej korozji i zwiększonego zużycia
  • Wysoka zawartość węgla występująca w silniku może szybko zanieczyścić nowy olej
  • Zanieczyszczenie nowego oleju podczas serwisowania (przypadkowe)
  • Niezmienione oleje zawierające osady detergentu mogą stać się bardzo ścierne dla precyzyjnych komponentów turbiny
  • Redukcja oleju spowodowana nadmiernymi temperaturami lub wydłużonymi okresami między przeglądami
  • Wewnętrzny wyciek silnika, np. Mieszanie paliwa lub chłodziwa z dopływem oleju
  • Pozostałość z piaskowanych komponentów podczas procesu regeneracji
  • Cząsteczki z węgla gromadzą się w rurach doprowadzających olej

Bardzo częsta przyczyna awarii – przekroczenie prędkości

Przekroczenie prędkości jest terminem używanym, gdy turbosprężarka pracuje znacznie powyżej normalnych limitów pracy.
Jeśli pomiędzy kompresorem a silnikiem występują jakiekolwiek nieszczelności, pęknięcia lub słabe uszczelnienia, turbosprężarka będzie musiała pracować znacznie ciężej, niż powinna, aby dostarczyć wymagane ilości powietrza do silnika.

Przyczyny przekroczenia prędkości

  • Modyfikacje silnika, w tym “rozdrabnianie” lub “nadmierne tankowanie”
  • Niespójny przepływ powietrza do turbo
    – Rozerwanie w wężu powietrznym lub całkowite odłączenie węża
    – Ograniczenia w filtrze powietrza wlotowego lub w rurze
    – Wycieki powietrza między sprężarką a silnikiem
  • Mechanizm wastegate lub VNT został ustawiony niepoprawnie
  • Zużyte wtryskiwacze
  • Instalowanie nieprawidłowej turbosprężarki
  • Utrata sygnału do SREA (Simple Rotary Electronic Actuator) dla kontroli wastegate lub VNT
  • Wysoki pułap
  • Nieprawidłowy ruch lub ograniczenia w mechanizmie VNT

Jazda z zapchanym filtrem DPF

Zapchany filtr DPF zapobiega przepływowi spalin przez układ wydechowy z wymaganą prędkością. W wyniku tego wzrasta ciśnienie zwrotne i temperatury spalin w obudowie turbiny. Zwiększona temperatura spalin i przeciwciśnienie mogą wpływać na turbosprężarkę na wiele sposobów, w tym na problemy z wydajnością, wyciekami oleju, zwęglaniem oleju w turbosprężarce i wyciekami spalin z turbosprężarki.

Call Now Button